Kačji pastir - La libellula je bila leta 1976 prva opera kakega slovenskega skladatelja na odru tržaškega opernega gledališča Verdi. Čast je doletela Pavleta Merkuja, tržaškega skladatelja in jezikoslovca (1927-2014), ki se je desetletja pripravljal na pisanje opere. Dolgo je iskal primernega avtorja, ki bi zanj napisal libreto, naposled pa se je sredi 70. let naenkrat vse uskladilo: primeren libreto, občutljiv scenograf, pozoren režiser. In nastala je opera, ki še danes velja za edino slovensko-italijansko opero in eno redkih dvojezičnih nasploh.
Kačji pastir - La libellula. Glasbena večjezičnost opere Pavleta Merkuja je naslov knjige, ki je izšla pri Znanstveni založbi Filozofske fakultete v Ljubljani (v zbirki Glasba na Slovenskem po 1918). Napisala jo jo je Sara Zupančič, diplomirana pianistka in muzikologinja, ki je Merkujevi operi posvetila svojo magistrsko nalogo. V ponedeljek zvečer je knjigo predstavila v Društvu slovenskih izobražencev, kjer ji je prisluhnila polna Peterlinova dvorana. Z njo se je pogovarjal glasbenik in dirigent Janko Ban.